Ambalajın reklam ile ilişkisi
Oldukça yaygın bir tanımıyla reklam; bir ürün ya da hizmetin bedelinin kimin tarafından
ödendiği belli olacak biçimde, kitle iletişim araçlarında yer ve zaman satın alınarak geniş
halk kitlelerine tanıtılması çabalarının bütünü (Elden, Ulukök ve Yeygel, 2005: 62) olarak
ifade edilebilir. Reklam dünyadaki en kapsamlı ve verimli iletişim biçimlerinden biridir
(Reichert, 2004: 24). Çağdaş bir amaca hizmet eden ve sürekli genişleyen bir yapıdır. Bir
mesaj veya teklifi içerebilir ya da iki önemli özelliği farklı amaçlarla birleştirip iletebilir.
Kısaca bilgilendirmeye ve ikna etmeye çalışır (Farbey, 2002: 3-4).
Reklam, paketlenmiş ürünlerin satılmasında önemli bir rol oynar (Jones, 2007: 10). Her
ambalaj tasarımı, hedef kitlenin yaşı, cinsiyeti, öğrenim durumu gibi özeliklerinin esas
alındığı bir pazarlama stratejisine sahiptir. Üretici firmanın kurumsal imajına uygun olarak
hazırlanmış bir ambalaj tasarımı, bu imaja uygun bir reklam stratejisi ile tanıtıma başlar ve
bu strateji uzun bir sürece yayılan yeni stratejilerle devam ettirilirse, ürünün doğal olarak
piyasada tutunma ve iyi bir satış portföyü oluşturması kaçınılmazdır (Mackay, 2005: 26-27).
İyi tasarlanmış bir ambalajın, kendi reklamını kendisi yaptığı ölçüde başarılı olması gerçeği
göz ardı edilmeksizin konuya yaklaşıldığında; kendi kendisinin reklamını yapan bir ambalaj
iyi bir tanıtma süreciyle bütünleşirse kar payı katlanarak artabilir.
Üretim ve iletişim teknolojisindeki ilerlemeler, rakip ürünler arasındaki sabit fiziksel
farklılıkları neredeyse en aza indirmektedir. Sonuç olarak her şeyi ucuz isteyen, bugün
isteyen ve farklı çeşitlilikte isteyen müşteriler (Zyman, 2002: 187) için önemli olan; istediği
kalitede, en ekonomik, en kullanışlı ve en gösterişli formda olanı almaktır. Tüketiciler
herhangi bir ürünü satın alırken, satış elemanı ile değil ürünün ambalajı ile karşı karşıya
gelmektedir. Ambalaja sessiz satış elemanı denilmesinin nedeni, ürünün satışına önemli
ölçüde katkıda bulunmasıdır (Silayoi & Speece, 2004: 607).
Doğrudan ambalaj ile iletişime geçen tüketici için, ambalajın üzerindeki grafik tasarım
çekiciliği ve akılda kalıcılığı arttırıp, ürünün satın alınmaya değer olduğunu vurgulamak
durumundadır. Piyasada yer edinebilmek, rekabet ve satış kaygısı üçgeninde firmanın
ürünü iyi bir görüntü estetiği içinde tüketiciye sunumu şarttır. Her ürün, diğer markalardaki
ürünle kıyasıya rekabet içindedir ve bu ortamda ürün, kendi özgün ambalajıyla liderlik
üstlenme şansına da sahiptir.
Yorumlar
Yorum Gönder